Szkoła Podstawowa
im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki
Jelna 95; 33-318 Gródek nad Dunajcem
Telefon: (18) 441-78-27
E-mail: zsjelna@gminagrodek.pl
- UKS
- Projekty
- Efekty kształcenia
- Osiągnięcia
- Oddział przedszkolny
- Wolontariat
1. Nazwa zajęć: KOŁO EMPIRYSTÓW
2. Ilość uczestników: 7
3. Ilość godzin: 30
4. Cele:
5. Charakter zajęć:
6. Realizacja projektu:
Dobór tematyki zajęć nawiązuje do problemów życia codziennego i jest podzielony na bloki tematyczne.
2. CIŚNIENIE A POWIERZCHNIA
3. CIŚNIENIE W CIECZACH
4. WPŁYW TEMPERATURY NA CIŚNIENIE I OBJĘTOŚĆ
5. JAK DALEKO TRYSKA WODA Z OTWORU W BUTELCE?
6. POIDŁO DLA ZWIERZĄT
8. ŁOŻE FAKIRA
1. GĘSTOŚĆ CIECZY A PŁYWANIE CIAŁ
2. PŁYWANIE CIAŁ
4. OLEJ I WODA
5. OLIWA ZAWSZE NA WIERZCH WYPŁYWA
1. DŹWIGNIA DWUSTRONNA JAKO WAGA
2. RÓWNOWAGA DŹWIGNI DWUSTRONNEJ
1. GĘSTOŚĆ CIECZY
2. GĘSTOŚĆ RYŻU
4. WYZNACZAMY GĘSTOŚĆ CIAŁ
1. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
2. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
3. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie
na podstawie ich wyników.
4. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.
5. Odkrywanie podstawowych praw przyrody i ukazywanie możliwości ich wykorzystania
w praktyce życia codziennego.
6. Rozwijanie umiejętności, zdolności i pasji związanych z fizyką.
7. Uświadomienie uczniom, że znajomość fizyki pozwala na wytłumaczenie wielu zjawisk przyrodniczych i sposobu działania urządzeń technicznych.
Program zajęć umożliwia pracę z uczniami zainteresowanymi przedmiotem fizyka. Na tych zajęciach uczniowie będą mieć stworzone warunki do rozwijania zainteresowań przedmiotem i nabywania nowych umiejętności, a szczególnie praca metodą eksperymentu, formułowanie wniosków opartych na obserwacjach i wynikach doświadczeń. Przy opracowywaniu obserwacji i wniosków z przeprowadzonych eksperymentów, będą wykorzystywane kompetencje matematyczne. Swobodna atmosfera, współdziałanie i tematyka zajęć pozwoli zrozumieć to, co w fizyce tylko na pierwszy rzut oka wydaje się trudne i tym samym niezrozumiałe.
I. Ciśnienie wokół nas. Uczestnicy koła fizycznego, badali doświadczalnie zagadnienia z dziedziny hydrostatyki i aerostatyki, aby poznać jaki wpływ ma ciśnienie na życie codziennie i od jakich czynników ono zależy.
1. CIŚNIENIE
7. BAŃKI MYDLANE
II. Warunki pływania ciał. Kolejne doświadczenia nakierowane były na badanie wpływu gęstości ciał stałych i cieczy na ich pływanie w innych cieczach – np. dlaczego olej unosi się na wodzie, a jajko pływa w słonej wodzie itp.
3. PŁYWANIE CIECZY
III. Czy można huśtać się ze słoniem, a także do czego służą nam maszyny proste? – to główne pytania naszego kolejnego projektowego spotkania. Ponadto wyznaczaliśmy też masę ciał przy użyciu dźwigni dwustronnej i za pomocą obliczeń sprawdzaliśmy jak prawidłowo zbudować dźwignię, aby była w równowadze z ciałami o dużych masach.
3. WAŻENIE ZA POMOCĄ DŹWIGNI DWUSTRONNEJ
IV. Kolejny cykl zajęć poświeciliśmy wyznaczaniu gęstości ciał, które są wokół nas. Były to zarówno ciała stałe jak i ciecz. W trakcie tych zajęć udało się nam również wyznaczyć gęstość powietrza. Zajęcia były bardzo interesujące dla uczniów.
3. WYZNACZAMY GĘSTOŚĆ CIECZY