Szkoła Podstawowa
im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki
Jelna 95; 33-318 Gródek nad Dunajcem
Telefon: (18) 441-78-27
E-mail: zsjelna@gminagrodek.pl
- UKS
- Projekty
- Efekty kształcenia
- Osiągnięcia
- Oddział przedszkolny
- Wolontariat
1. Nazwa zajęć: ZAJĘCIA Z PRZYRODY
2. Ilość uczestników: 6
3. Ilość godzin: 30
4. Cele:
5. Charakter zajęć:
6. Realizacja projektu:
1. CHEMICZNE JOJO - reakcja kwasu z zasadą
2. DRZEWO MOIM PRZYJACIELEM
3. LATAJĄCE RODZYNKI - działanie dwutlenku węgla
Podczas kolejnych zajęć uczniowie eksperymentując pokazali „wędrującą wodę” – zjawisko analogiczne do pobierania wody przez drzewo. Eksperyment pokazał również mieszanie się barw i tworzenie barw pochodnych (tęcza). Kolejne eksperymenty to: gasnąca świeca, bańka w bańce i pływające jajko w słonej wodzie. Doświadczenia przeprowadzali uczniowie z pomocą nauczyciela. Zabawy było co niemiara a przy tym uczniowie zapoznali się z właściwościami substancji, dowiedzieli się, co to jest dyfuzja i napięcie powierzchniowe. Odróżniali reakcje chemiczne od zjawisk fizycznych.
5. PŁYWAJĄCE JAJKO
6. GASNĄCA ŚWIECZKA
7. BAŃKA W BAŃCE
Nie wszystko na co patrzymy jest zawsze takie, jak się nam wydaje. Czasami nasz mózg, zwiedziony nietypowym kontrastem, perspektywą, zestawieniem kolorów czy kształtów płata nam figle i sprawia, że zaczynamy postrzegać pewne obiekty w nierzeczywisty sposób. Taka błędna interpretacja obrazu przez mózg to po prostu złudzenie optyczne. Na zajęciach kółka przyrodniczego uczniowie prezentowali i omawiali przykłady iluzji optycznych.
9. TĘCZA Z CUKIERKÓW SKITTLES
10. WIRUJĄCA TANCERKA
Uczniowie wykonali również proste doświadczenia przy użyciu przedmiotów znajdujących się w domu, podczas których obserwowali:
11. ROZPUSZCZANIE SKORUPKI WAPIENNEJ ZA POMOCĄ OCTU
12. REAKCJĘ MLEKA Z KWASEM OCTOWYM
1. Rozbudzanie i wzmacnianie pasji badawczej.
2. Rozbudzanie ciekawości świata.
3. Rozwijanie samodzielności w dochodzeniu do wiedzy.
4. Wzmacnianie postaw badawczych i poszukiwawczych.
5. Motywowanie do wykazywania własnej inwencji.
6. Stwarzanie atmosfery sprzyjającej rozwojowi twórczego rozwiązywania problemów.
7. Kształtowanie otwartości na nowe doświadczenia.
8. Motywowanie do poszerzania wiedzy.
9. Nabywanie wiedzy przez uczniów w sposób atrakcyjny i bardziej trwały.
10. Pogłębianie umiejętności analizowania i wnioskowania.
Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość samorealizacji, poszerzania własnych horyzontów, łączenia teorii z praktyką oraz odkrywania tajemnic przyrody na drodze eksperymentów.
Program skierowany jest do uczniów klasy IV szkoły podstawowej szczególnie zainteresowanych przedmiotem - przyroda. Zajęcia prowadzone są różnymi metodami najczęściej aktywnymi. Zmuszają uczniów do samodzielnego myślenia, zdobywania i weryfikowania informacji. Uczniowie uczą się podejmować decyzje i odpowiadać za własne posunięcia.
Ciekawość świata, odkrywanie jego tajemnic, eksperymentowanie i doświadczanie o charakterze badawczym, laboratoryjnym, dają namiastkę pracy przyrodnika-badacza. W ten sposób przybliżone zostaną dzieciom proste metody badawcze. Zostaną wyposażeni w umiejętności, które pozwolą im bez większych obaw wziąć aktywny udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych w klasach programowo wyższych.
FOTOKRONIKA:
4. WĘDRUJĄCA WODA
8. ZAKRZYWIONY, ODWRÓCONY I POWIĘKSZONY OBRAZ